Als u een product wilt laten zien aan potentiële klanten, kan het maken van een 3D-model een geweldige optie zijn. Met een 3D-model kunnen uw klanten het product vanuit verschillende hoeken bekijken en het beter begrijpen dan met alleen afbeeldingen of een beschrijving. Maar hoe maakt zo’n model?

Welke opties zijn er?

Er zijn verschillende opties om een 3D-model te maken van producten. Hieronder vind je enkele van de meest gebruikte methoden:

  • Handmatige modellering: een ontwerper creëert het 3D-model met de hand. Dit vereist vaak kennis van 3D-software zoals Autodesk Maya, Blender of 3DS Max. Het kan tijdrovend zijn, vooral voor complexe ontwerpen. Daarentegen geeft het wel het meest gedetailleerde, flexibele en uniek resultaat. Virakle werkt met samen met een team hoogwaardige 3D artiesten. Vraag ons naar de mogelijkheden.
Mogelijkheden bespreken
  • 3D-scannen: 3D-scannen is een proces waarbij een object wordt gescand met een speciale scanner die een digitaal 3D-model maakt. Dit kan snel en nauwkeurig zijn, maar het vereist wel de aanschaf van een scanner en de nodige kennis van de software om de scans te bewerken en op te schonen.
  • CAD-software: als je het product al hebt ontworpen in CAD-software, kun je deze software ook gebruiken om een 3D-model te maken. De meeste CAD-programma’s bieden de mogelijkheid om het 3D-model te exporteren naar een bestandsformaat dat geschikt is voor 3D-printing of om het te importeren in een 3D-tekenprogramma.
  • 3D-ontwerpplatforms: Er zijn ook 3D-ontwerpplatforms zoals Tinkercad en Fusion 360 die speciaal zijn ontworpen om 3D-modellen te maken. Deze platforms bieden vaak sjablonen en bibliotheken met objecten die je kunt gebruiken om je eigen ontwerp te maken.

Bestandsformaat

Net zoals dat .PDF wordt gebruikt om documenten naar klanten door te sturen, wordt er ook een specifiek bestandstype verwacht om uw producten in 3D en AR weer te geven. Hieronder lichten wij de bestandstypes voor 3D & AR toe.

  • .GLB (Binary) is een 3D-bestandsformaat ontworpen voor web- en mobiele applicaties. Het is ontwikkeld door de Khronos Group en ondersteunt teksturering en materialen. .GLB bevat alle benodigde bestanden, texturen en materialen in één enkel bestand.

  • .USDZ is een bestandstype ontwikkeld door Pixar voor 3D-modellen en scènes en zijn geschikt voor het delen van geanimeerde of statische 3D-modellen tussen verschillende applicaties. .USDZ is een gecomprimeerde versie van .USDC en is ontworpen voor AR-toepassingen op iOS-apparaten.

Heb je wel een 3D bestand, maar niet in het juiste bestandsformaat? Bespreek dan met ons de mogelijkheden.

Bestandsformaat converteren

Contacteer ons

    First Name *

    Last Name *

    Email Address*

    Phone Number

    Subject

    How can we help?